Nejčastější problémy a příplatky

Jaké hrozí problémy v přepravě u DHL, Fedexu a UPS? Jsou ceny konečné?
Nikoho nepotěší, když je přeprava plná komplikací a nakonec je faktura za přepravu rozdílná. Expresní kurýrní služba je plná záludných příplatků, které všude číhají. Pojďme se spolu podívat na přehled nejčastějších příplatků a na problémy, kterým můžete předcházet!
Jak předejít rozdílům v cenách na faktuře?
Naše aplikace my BUBO je propojena s jednotlivými dopravci. Porovnáte zde veškeré ceny a přepravní časy všech dopravců. Upozorní Vás i na to, pokud se nějaký z příplatků blíží. Je ale nutné předem vědět, kde na Vás problémy číhají. Celý přehled příplatků a jejich výši naleznete ZDE.
1) Nejčastější dodatečné příplatky
V první řadě dbejte na správně změřenou a zváženou zásilku již při poptávce! Dopravci veškeré přepravní kusy převažují a přeměřují. A některé příplatky stanovují až po fyzické kontrole na svém depu! Každý rozdíl zde hraje velkou roli! U poptávek doporučujeme vždy přidávat o něco větší rozměry a váhu. Aby jste měli "rezervu" a nic Vás pak nepřekvapilo! (přehled příplatků)
Nevhodné balení
Zásilka musí mít zcela uzavřený obal a být způsobilá k přepravě. Nepoužívejte raději černou folii. Čtečky dopravce mají problémy načíst čárové kódy ze štítků. Balíky nepáskujte. Zadrhávají se pak na dopravnících. V obou případech pak zásilky musí být sortovány ručně. (Příplatky se pohybují u každého dopravce jinak: Jedná se o rozmezí 330,- Kč až 1 350,- Kč) (přehled příplatků)
Dodání do vzdálené oblasti
Jedná se o oblast, kde dopravce nemá vlastní síť a využivá pro vyzvednutí/dodání lokálního partnera. Znamená to poplatek a možné zpoždění. Jedná se o 5-10% případů! My BUBO vám poplatky za vzdálenou oblast spočítá! Musíte ale na začátku kalkulace vyplnit město a PSČ, jak u odesílatele, tak příjemce. U každé služby následně uvidíte malý palec a vykřičník. Palec značí, že kalkulace je až do místa určení. Vykřičník znamená, že kalkulace proběhla pouze do hlavního města. Nemusíte se ale obávat objednat. V 95% případů se nezmění ani cena ani přepravní čas. V těch 5% případů lze očekávat menší zpoždění a nejčastější minimální příplatek 80-600,- Kč. Pozor, ovlivňuje ho ale váha. Čím vyšší váha, tím vyšší poplatek. (přehled příplatků)
Nadrozměr nad 100-120 cm
Pokud má zásilka 90 cm na délku, zpozorněte. Může zde být účtován dodatečný poplatek. (UPS nad 100 cm, DHL a Fedex nad 120 cm. Pokud se vaše zásilka přibližuje těmto rozměrům, doporučujeme již kalkulaci modelovat s příplatkem. (Ty se zde pohybují od 350,- Kč až do 2 700,- Kč) Dále pozor na zásilky nad 270 cm délky. Dopravce je nemusí vůbec přijmout! Nebo zde hrozí přípatek až do výše neskutečných 11 000,- Kč (například u UPS) (přehled příplatků)
Nadrozměr nad 265-300 cm.
Dále pozor na zásilky nad 260 cm délky. UPS má maximální rozměr 273 cm, DHL a Fedex 300 cm. Při překročení rozměrů Vám hrozí, že dopravce zásilku nepřime, může Vám ji vrátit zpátky, nebo zde hrozí přípatek až do výše neskutečných 11 000,- Kč (například u UPS)
Váha nad 25kg, 30kg a 68 kg
Pozor u balíků, které jsou těžší a vyžadují pořádné svaly! Pokud se jednotlivý kus blíží váze 25-30 kg. Může se zde aplikovat příplatek okolo 300-500,- Kč. GLS například balík přes 30 kg ani nepřevezme. Nebo vám balík vrátí zpět! Pokud máte těžký balík,
který má hmotnost okolo 65 kg je to hranice! Kus nad 68 kg musí být totiž na paletě. Zároveň pozor opět na příplatky! Například UPS má kus nad 68 kg úplně vyloučen z přepravy! A mohou si účtovat až neuvěřitelných 11 000,- poplatek !!! (přehled příplatků)
Součet rozměrů
Pozor na objemné balíky! Dopravci řeší i velikost zásilky. Ta by neměla přesáhnout objem 0,240 m3 a součet všech stran přes 300 cm. Vzoreček: (2x šířka + 2x výška + délka). Příklad: Takový balík může být například 80x60x50 cm. ( 2x60 + 2x50 + 80 = 300 cm). Pokud tento objem, nebo obvod u jednoho balíku přesáhnete. Hrozí poplatek 340-900,- Kč. (přehled příplatků)
Druhý nejdelší rozměr přesahuje 75 cm.
Posíláte například desku o rozměrech 100x80x5 cm. Bude zde aplikován poplatek mezi 340-700,- Kč. (přehled příplatků)
Nestohovatelnost (Platí jen u paletových zásilek s kurýry DHL, Fedex, UPS)
Je to paleta, která svou povahou a způsobem balení není schopna na sobě nést další zásilky a menší palety o 1,5 násobku vlastní váhy. Dopravci totiž v přepravním prostoru na sebe zásilky vrství. Pokud je tedy paleta nestohovatelná. Kurýři si účtují příplatek mezi 4 800-7 000,- kč! Variantu stohovatelné a nestohovatelné palety si můžete vybrat v naší aplikaci. Dopravce tento poplatek aplikuje, ale až na svém depu pomocí robotického scanu. Jak vypadá stohovatelná a nestohovatelná paleta naleznete v odkaze na tipy balení zásilek. (přehled příplatků)
2) Balení zásilky
Zásilka musí být zabalena opravdu pečlivě, aby vydržela i pád i z 1 metru. Nezáleží, jestli si vyberete DHL, Fedex, UPS, GLS… Balíky prochází sortací skrze pásové dopravníky. Dochází k fyzickému kontaktu dalších zásilek. V tomto případě nepomáhá výběr dopravce, nebo označení zásilky štítky "křehké." Vaše zboží uchráníte pouze dobrým a kvalitním balením!
Dbejte na kvalitní výplň a fixaci produktu v jedné poloze. Zboží se nesmí v balíku pohybovat! Dávejte pozor, aby za žádnou cenu nespadly přepravní štítky! Vždy dbejte na identifikaci zásilky. Napište třeba fixou adresu na balík, nebo ho označte třeba svým logem. Zkrátka aby v případě pádu štítků byla zásilka dohledatelná v síti dopravce.
Jak zabalit balík naleznete zde: https://www.bubotrans.cz/article/jak-zabalit-zasilku
Jak zabalit paletu naleznete zde: https://www.bubotrans.cz/article/jak-zabalit-paletu
3) Základní pojištění a připojištění
Mnoho lidí možná neví, že dopravci mají jen základní pojistku! Ta činí cca 10-20 EUR na 1 kg hmotnosti zásilky! my BUBO vám ukáže, do jaké částky je zásilka krytá. Při zadání hodnoty zboží vám spočítá i připojištění, které je zpravidla 1% z hodnoty zboží. Rovnou jej můžete snadno zaškrtnout a tím bude sjednáno.
Pozor však i na vyjímky u určitého zboží.
Pro některé komodity mají dopravci speciální kategorii. A zboží lze pojistit pouze do hodnoty 1 000 USD! Například drahokamy, vzácné kovy, šperky, nechráněný nábytek, sklo, porcelán, umělecká díla, starožitnosti, kožešiny, sběratelské předměty, hudební nástroje, důležité dokumenty včetně pasů, chytré telefony, chytré hodinky, tablety, notebooky, elektronické obrazovky, plazmové obrazovky, filmy, kazety, disky, paměťové karty nebo jakékoli jiné zboží přenášející data či obraz.
4) Co zohlednit při výběru služby?
Vždy vyhodnoťte rizika. Při volbě způsobu dopravy je nutné zvážit tyto aspekty
· Je zboží vyšší hodnoty?
· Je zboží křehké a náchylné na rozbití?
· Jak ovlivní případné zpoždění či poškození zásilky další návaznosti?
Expresní kurýrní služba je stále sběrná služba! Zásilka prochází mnoha procesy, které na sebe navazují. Pokud se zásilka zpozdí, většinou nemáte možnost to ovlivnit. I když dopravci uvádí, že něco garantují. Ve skutečnosti to garantovat tak úplně nemohou a dopravci sami uvádějí, že přepravní časy dodání jsou pouze předpokládané! Pokud tedy spěcháte, a nemůžete si dovolit prodlevy. Vybírejte expresní varianty, dokládky či cargo.
5) Náležitosti při převzetí a dodání zásilky
Odesílatel i příjemce musí vědět, že vždy po návštěvě kurýra musí v ruce zůstat potvrzení o převzetí/doručení zásilky. A v případě viditelného poškození zásilky musí být sjednán okamžitě škodový zápis. Pokud je zásilka ve špatném stavu. Nikdy ji bez sepsání výhrad nepřebírejte! To samé platí i pro vašeho příjemce v zahraničí!
Pokud je zásilka poškozena. Je potřeba reklamaci podat do 5 pracovních dní! Budeme potřebovat fotografie obsahu. Veškeré defekty a detailní fotografie balení. Následně potřebujeme popis zboží, popis poškození. Jaká je výše škody. A poslat nám fakturu prokazující hodnotu zboží. Pokud je zásilka částečně ztracena, nebo úplně ztracena.
Potřebujeme podobné informace jako u poškození. Nejdříve se dopravce pokusí zásilku "najít". Proto budeme potřebovat jakékoliv znaky, popis balení. Aby bylo případně možné zásilku identifikovat. Často se stává, že ze zásilky například spadne přepravní list...
Více se dozvíte zde:
https://www.bubotrans.cz/article/pozor-na-nalezitosti-pri-vyzvednuti-nebo-doruceni-zasilky
6) Problémy s vyzvednutím/dodáním
Exportní přeprava
Pokud posíláte zásilku do zahraničí. Vždy pošlete příjemci číslo zásilky, aby mohl přepravu sledovat a informaci, aby v případě problémů kontaktoval lokální kancelář dopravce. Kontakty většinou najde na stránkách dopravců. www.fedex.com , www.dhl.com , www.ups.com , www.gls-group.com .
Na straně příjemce se může vyskytnout jakýkoliv problém. Nejčastěji je špatná adresa, příjemce nebude zvedat telefon, nebo kurýr příjemce nenajde. Je nutné vědět, že řidič nemůže na adrese čekat! A aktivita příjemce je pak na místě.
V případě clení je zapotřebí, aby příjemce jednal opravdu rychle. Je povinnen dopravci poskytnout veškeré informace ke clení. Nespoléhejte na komunikaci dopravce s příjemcem! Příjemce průběžně urgujte! Pokud se totiž zboží neproclí včas a příjemce nic neřeší. Může zde vznikat prodleva s doručením, skladné, a nebo vám zásilku dopravce vrátí zpátky z destinace na Vaše náklady!
Importní přeprava
Vždy se snažíme importní zásilky vyzvednout ještě v den objednávky! Vždy dbejte na to, aby odesílatel měl přepravní štítky a připravenou zásilku. I když svoz objednáváme z naší strany. Vždy doporučujeme, aby si odesílatel u dopravce ověřil, že je svoz opravdu zadaný. A zároveň si upřesnili detaily. Jako například v jakém časovém rozmezí se může kurýr zastavit. Zda-li je zásilka na recepci, ve skladu... Zvýšíte tím šanci, že svoz na daný den opravdu klapne.
7) Celní služby
Většinu celních služeb provede dopravce, kterého si pro přepravu zvolíte. Máme ale možnost vystavit přes naši celnici i doklady, které dopravce neumí. Jako je VDD za účelem opravy zboží. Dokument T1, ATR, nebo ATA Carnet - dočasný vývoz. V takových případech nás poptejte.
Faktura, dodací podmínka, účel přepravy, hodnota.
Co musí obsahovat celní faktura?
- musí být v anglickém jazyce
- adresy a kontakty odesílatele a příjemce
- detailní popis zboží nejlépe i HS kódů a zemi, kde bylo zboží vyrobeno.
- účel přepravy - komerční, vzorek, dar, osobní zásilka, zboží na opravu, reklamace.
- hodnotu zboží. (Nesmí být 0! Vždy musí být alespoň min. hodnota).
- dodací podmínka - Musí být rovněž na faktuře! (DAP, EXW. DDP)
Vzorek by měl mít hodnotu do 22 EUR. Dar je jen mezi fyzickými osobami do 45 EUR!
Jinak hrozí výměru cla a DPH v zemu určení. Více viz níže o celních službách.
Pokud příjemce odebírá vaše zboží poprvé. Doporučujeme, aby si nejdříve ověřil na své straně u dopravce, brokera či celnice. Co bude proclení obnášet a kolik to může stát! Můžete předejít velkým problémům. Týká se to zejména problémových zemí. Ale například i Číny, USA a Turecka. U Turecka například ověřte s příjemcem, jestli není potřeba vystavit i celní doklad: ATR certifikát!
Více o celních službách při vývozu naleznete zde
https://www.bubotrans.cz/article/celni-odbaveni
Více o celních službách při dovozu naleznete zde
https://www.bubotrans.cz/article/clo-a-dph-pri-dovozu-zbozi
8) Zboží vyloučené z přepravy
Pokud si nejste jisti obsahem své zásilky, tak nás prosím neváhejte poptat.
Spolupracujeme se specialisty na ADR a některé druhy zboží lze upravit a přizpůsobit tak, že je zvládneme přepravit i letecky.
Nedostatečně nebo nesprávně balené zboží. Výbušniny a hořlaviny. Živá zvířata. Lidské a zvířecí ostatky. Zboží a potraviny podléhající rychlé zkáze. Zboží obsahující provozní kapaliny (olej, benzín). Autobaterie, tlakové nádoby - aerosoly, zapalovače. Radioaktivní materiály. Střelné zbraně a střelivo. Silné magnety. Omamné a psychotropní látky. Pornografické materiály. Zboží s vysokou hodnotou (hotovost, ceniny, kolky, klenoty, atd.). Umělecká díla a předměty starší 30 let, které mají citovou hodnotu. Teplotně nestabilní zboží vyžadující řízenou teplotu.
Potřebujete pomoci, nebo poradit? Kontaktujte nás!
Další užitečné články
Náležitosti při vyzvednutí a doručení zásilky